12.04.2017
S-ryhmän tammi–maaliskuun veroton vähittäismyynti kasvoi 2,2 prosenttia ja oli 2 567 miljoonaa euroa. Erityisen ilahduttavaa oli Sokoksen ja Emotionin asiakasmäärien ja myynnin kasvun jatkuminen.
– Olen todella tyytyväinen alkuvuoden kehitykseemme. Tavaratalokauppa on saanut paljon uusia asiakkaita ja myös marketpuolen myynti on edelleen hyvässä vauhdissa, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti Suomessa on kehittynyt muuta markkinaa nopeammin. Myynti oli 1 582 miljoona euroa. Alkuvuonna jatkettu hintojen laskeminen on nostanut erityisesti kotimaisten kasvisten myyntiä.
ABC-ketjun myynti on toipunut vapautuneiden aukioloaikojen aiheuttamasta notkahduksesta ja kääntynyt nousuun alkuvuonna.
Pietarin Prismojen vertailukelpoinen myynti jatkoi viime vuoden puolella alkanutta kasvuaan. Myös alueen hotellit jatkoivat hyvää kasvua.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–3/2017
Liiketoiminta-alue |
Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä) |
Muutos tilanteeseen 1–3/2016 (%) |
Marketkauppa* |
1795,2 |
0,2 |
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa |
372,4 |
10,7 |
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* |
182,3 |
1,6 |
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa |
70,9 |
11,0 |
Rautakauppa |
29,6 |
-5,0 |
Muut |
116,2 |
6,4 |
S-ryhmä yhteensä |
2566,6 |
2,2 |
*Lukuun sisältyy myynnit Baltiassa ja Venäjällä.