S-ryhmä yhdistää tuottajan ja kuluttajan: luomuniittylihaa kotiovelle


07.06.2016

S-ryhmä pilotoi luomulihan tilamyyntiä verkkokaupan kautta pääkaupunkiseudulla.

Bosgårdin tilan luomulihalaatikot ovat tilattavissa Alepa Kauppakassista ja Prisma Kaaren verkkokaupasta 7. kesäkuuta alkaen.

– Asiakkailla on kova halu tietää, mistä heidän ostamansa ruoka tulee ja pientuottajien työtä ja laadukkaita tuotteita arvostetaan. Haluamme antaa omat kanavamme käyttöön helpottaaksemme tuottajan ja kuluttajan kohtaamista, valikoimajohtaja Antti Oksa SOK:lta kertoo.

Luomulihaa suoramyynnillä

Porvoon liepeillä sijaitseva Bosgårdin luomutila on elänyt suoramyynnillä jo parikymmentä vuotta. Tilalla keskitytään Charolais-rotuisten nautojen kasvattamiseen. Bosgårdin liha on paitsi luomua, myös niin kutsuttua niittylihaa.

– Eläimet saavat ulkoilla läpi vuoden ja keväästä alkusyksyyn ne laiduntavat meren rannan luonnonsuojelualueen hakaniityillä. Tästä tulee nimitys ”niittyliha”. Samalla eläimet tekevät tärkeää työtä perinnemaiseman hoitajina. Tässä Bosgård on Uudenmaan suurin toimija, kertoo tilan isäntä Aarne Schildt.

Tilalla on vakiintunut asiakaskunta, joka muodostuu pääosin luomulihan ympäristöystävällistä, luonnollista tuotantotapaa ja hyvää makua arvostavista perheistä.

Valikoimiin kolme erilaista lihalaatikkoa

Kauppakassin valikoimiin tulee kolme erilaista Bosgårdin lihalaatikkoa. Luomu Naudan jauhelihaa voi tilata Kauppakassin kautta noin kolmen kilon laatikossa. Luomu Naudan lihalajitelmasta löytyy noin kahdeksan kiloa naudanlihaa, pääosin erilaisina paisteina. Kauppakassille räätälöity, noin viiden kilon Luomu Grillilaatikko sisältää puolestaan muun muassa naudan etuselkää, sisäpaistipihvejä sekä chorizo-makkaraa ja pitkiä nakkeja.

– Odotamme innolla yhteistyötä ja sitä, että yhä useampi pääsee nauttimaan ylpeydellä tuottamastamme niittylihasta, Aarne Schildt summaa.

Ennakkoluulotonta yhteistyötä

S-ryhmälle kyse on uudesta avauksesta. Halua ja intoa vastaavanlaisiin kokeiluihin löytyy.

– Meidän kotimaisessa ruokaketjussa toimivien kannattaa puhaltaa yhteen hiileen ja ajatella yhteistyötä entistä ennakkoluulottomammin. Tärkeintä on saada loistavat, sydämellä tuotetut elintarvikkeet yhä paremmin kuluttajien tietoon ja ulottuville, Antti Oksa summaa.