S-ryhmä pärjäsi hyvin WWF:n palmuöljypisteytyksessä


23.11.2011

Suomalaiset elintarvikealan yritykset ovat lisänneet vastuullisuuttaan elintarvikkeiden raaka-aineena käytetyn palmuöljyn suhteen. Tämä käy ilmi WWF:n tänään 22. marraskuuta julkaisemasta palmuöljypisteytyksestä. Kansainvälisestä pisteytyksestä selviää, että kaikki myös vuoden 2009 pisteytyksessä mukana olleet suomalaisyritykset ovat parantaneet vastuullisuuttaan.

WWF:n palmuöljypisteytyksessä pisteytetään yrityksiä niiden palmuöljyn hankintaketjun vastuullisuuden mukaan. Suomalaisyrityksiä pisteytyksessä oli mukana kahdeksan: Fazer, Kesko, Lännen Tehtaat, Raisio, S-ryhmä, Tradeka, Vaasan ja Valio. Näistä puolet eli S-ryhmä, Kesko, Raisio ja Fazer ylittivät pistesaldollaan eurooppalaisen keskiarvon.

S-ryhmän tulos, 7/9, joka oli toiseksi paras suomalaisyrityksistä, kertoo viime vuosien aikana tehdystä tavoitteellisesta työstä.

­”On hienoa, että työ, jota eri puolilla S-ryhmää on viime vuosina tehty, saa nyt myös julkisen tunnustuksen tätä kautta. Olemme kiinnittäneet huomiota sekä tuotteissa käytetyn palmuöljyn korvaamiseen muilla öljyvaihtoehdoilla, että vastuullisesti tuotetun palmuöljyn hankintaan. Liityimme tänä vuonna kestävän palmuöljyn yhdistyksen eli RSPO:n (Roundtable for Sustainable Palm Oil) jäseniksi”, vastuullisuuden kehityspäällikkö Lea RankinenSOK Maine ja vastuullisuus –yksiköstä kertaa.

Vastuullisesta palmuöljytuotannosta kertovan RSPO-sertifioidun palmuöljyn käyttö on lisääntynyt myös kansainvälisillä markkinoilla. Kaikista 132 pisteytetystä eurooppalaisesta, australialaisesta ja japanilaisesta yrityksestä 87 on sitoutunut siirtymään vain RSPO-sertifioidun palmuöljyn käyttöön viimeistään vuonna 2015.

Palmuöljyn vastuullinen tuotanto ja hankinta ovat muuttumassa maailmalla vähitellen valtavirran käytännöksi. Tämäon kannustava uutinen Borneon sademetsien kannalta, jossa palmuöljyviljelmien leviäminen on nopeinta.

”On hienoa nähdä että suomalaisyritykset ovat heränneet ottamaan sademetsien suojelun vakavasti. Seuraavaksi tulisi keskittyä vastuullisen palmuöljyn osuuden kasvattamiseen ja tuoteketjujen jäljitettävyyden parantamiseen”, sanoo ohjelmavastaava Sampsa Kiianmaa WWF Suomesta.

Vastuullisen palmuöljyn tuotanto on kasvanut merkittävästi vuodesta 2009, jolloin WWF julkaisi ensimmäisen palmuöljypisteytyksensä. Tällä hetkellä noin kymmenen prosenttia kaikesta tuotetusta palmuöljystä on RSPO-sertifioitua ja vastuullista palmuöljyä on runsaasti saatavilla.

Suomalaisyritysten saamat pisteet:

Fazer (8/9), S-ryhmä (7/9), Raisio (5.5/9), Kesko (4.5/9), Valio (2.5/9),Vaasan (2/9), Lännen Tehtaat (0/9), Tradeka(0/9)