18.02.2013
Ehkä ihmiset eivät kuljekaan täysin sattumanvaraisesti ympäri Suomea, muutenhan ravintolat eivät osaisi valmistaa sopivasti ruokaa ja ihmiset jäisivät nälkäisiksi. Miten asiakasvirtaan osataan varautua?
– Kokemus puhuu myös ABC:n noutopöydän mitoittamisessa. Ruokaa tehdään pitkin päivää. Sitä esivalmistellaan sillä perusteella, kuinka paljon normaalisti milloinkin käy asiakkaita, kertoo konseptijohtaja Mikko Hautasaari SOK Ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta.
Varsinainen ruuanvalmistus sujuu vauhdikkaammin, kun esivalmistelut on tehty ajatuksella.
– Juuri esivalmistelemalla pystytään reagoimaan asiakasmäärän vaihteluihin. Tällä varmistetaan myös se, että ruoka on uunituoretta, eikä useita tunteja asiakasta odottanutta.
Suurien ryhmien kannattaa ilmoittaa tulostaan mielellään kolme päivää etukäteen suoraan sinne ABC:lle, jossa on aikomus syödä.
– Tärkeintä on, että tieto saadaan etukäteen, vaikka se tulisi tuntiakin ennen saapumista, jotta ruokailijoille löytyy paikat ja toiveisiin osattaisiin varautua, Hautasaari sanoo.
Matkanjohtajan on hyvä kertoa, kuinka paljon saapujia on, mistä he ovat tulossa ja moneltako ryhmä tulee.
Jos suuri ryhmä saapuu etukäteen ilmoittamatta, noutopöydässä ei pystytä välttämättä varautumaan siihen. Tällaisissa erikoistapauksissa pyritään katsomaan ruokailijoille jotakin vaihtoehtoista ratkaisua.
27.08.2024 |
27.08.2024 |
16.07.2024 |