Älä vaikene vaan vaikuta!


22.01.2013

Jos lähikaupasta puuttuu tietty kinkkulaatu, kahvipöydässä valittaminen ei epäkohtaa edistä. S-ryhmän asiakasomistajilla on monta tapaa saada äänensä kuuluviin. Lue, viisastu ja vaikuta.

S-ryhmään sataa kuukausittain tuhansia palautteita. Tänä vuonna asiakasomistajien vaikutusmahdollisuuksia viedään harppauksin yhä vuorovaikutuksellisempaan suuntaan. Vaikuttamisesta halutaan tehdä entistä helpompaa ja nopeampaa.

– Periaatteessa asiakkaat voivat vaikuttaa ihan mihin vain. Kun samasta aiheesta tulee paljon palautetta, niin siihen reagoidaan, painottaa asiakasvuorovaikutusta SOK:lla kehittävä suunnittelupäällikkö Sari Miettunen.

Vaikuta valikoimiin ja palveluun

Palautetta voi antaa toimipaikoissa henkilökohtaisesti tai palautelaatikoihin. Palautetta voi antaa myös sähköisesti palautelomakkeella ketjun nettisivuilla, S-kanavalla tai vaikka sosiaalisen median kautta. Osuuskaupoilla ja toimipaikoilla voi olla myös muita vaihtoehtoja palautteenantoon.
S-ryhmässä eri tavoilla annettuja palautteita ohjataan yhdellä järjestelmällä, josta palautteet ohjautuvat osuuskauppoihin, ketjuohjauksiin ja toimipaikkoihin.

– S-ryhmään tulleet palautteet johtavat aina toimenpiteisiin. Asiakkaiden palautteisiin vastataan ja palautteiden avulla saatu tieto hyödynnetään, Miettunen kertoo.

Seuraa, mitä palautteesta seuraa

Paneeleihin osallistumalla asiakasomistajat voivat asioihin vaikuttamisen lisäksi seurata paneelien tuloksia. Asiakasomistajapaneelissa kysytään asiakkaiden mielipiteitä kehityksen alla oleviin asioihin kuten asiakaspalvelupisteiden ulkoasuun ja asioiden hoitamisen sujuvuuteen. Myös isoimmilla ketjuilla kuten Prismalla ja Sokoksella on omat paneelinsa.

Panelisteille kerrotaan paneelien tuloksista sekä toimenpiteistä, joita tulosten perusteella aiotaan tehdä. Tulokset lähetetään sähköpostilla ja niitä voi lukea myös Omalla S-kanavalla. Paneeleihin voi ilmoittautua Omalla S-kanavalla.

Juttele S-ryhmän kanssa

Sadoilla S-ryhmän Facebook-sivuilla, kuten S-Etukortin ja Sokoksen sivuilla, Twitterissä, Foodiessa ja Foursquaressa asioihin voi vaikuttaa keskustelemalla kevyemmällä otteella.

– Myös sosiaalisesta mediasta välitetään risut ja ruusut eteenpäin, Miettunen kertoo.

Esimerkiksi S-marketin Facebook-sivulla on myös palautevälilehti, josta palaute ohjautuu S-ryhmän järjestelmään. Samoin Foodien kautta voi jättää palautetta.

Osallistu tutkimuksiin

S-ryhmässä tehdään vuosittain paljon tutkimuksia, jotka eivät suoraan näy asiakkaille. Tutkimuksia tehdään, kun toimintaa kehitetään tai kun halutaan seurata olemassa olevaa toimintaa. S-ryhmän laajoja tutkimuksia tekee ja koordinoi SOK:n Tieto- ja analysointipalvelut. Osa tutkimuksista teetetään ulkopuolisilla tutkimustoimistoilla.

Asetu ehdolle vaaleissa

Jokainen täysivaltainen asiakasomistaja voi asettua ehdolle oman osuuskauppansa edustajistovaaleissa. Äänioikeus on jokaisella 15 vuotta täyttäneellä asiakasomistajalla.

Asiakasomistajat äänestävät keskuudestaan jäsenet osuuskauppansa edustajistoon edustamaan muita asiakasomistajia neljäksi vuodeksi kerrallaan. Edustajistossa on jäseniä viidestäkymmenestä sataan, riippuen osuuskaupasta.

Mitä edustajisto päättää ja koska vaalit järjestetään? Lue lisää osuuskauppavaaleista.